• Slider 07
  • Slider 02
  • Slider 08

Peru en Bolivia

DRACHTEN - Het is bijna zover. Zaterdag 1 september 2012 begin ik weer aan een nieuw avontuur. Reisbestemming is dit keer Zuid-Amerika en wel naar de inca-landen bij uitstek, Peru en Bolivia.

Het vliegschema voor de heenreis is alsvolgt:

Vertrek tijd vlucht aankomst tijd
Schiphol 7:35 IB3215 Madrid 10:25
Madrid 12:40 IB6651 Lima 17:35

Vanuit Lima gaan we zuidwaarts naar Ica om vandaar uit de Balestos (kleine Galapagos) eilanden te bezoeken, vervolgens door naar Nazca, waar we de Nazca-lijnen vanuit de lucht gaan bekijken.

Vanuit Nazca met de nachtbus verder zuidwaarts naar Arequipa. Daarna trekken we het binnenland in naar Chivay om daar de Colca-canyon te bezoeken met haar Condors. Daarna rijden we door de Andes naar Puno aan het Titicacameer.

Aangekomen in Peru

LIMA - Zo de kop is er af. Na een lange maar goede en voorspoedige vlucht plaatselijke tijd om ca 17.00 geland. Duurde wel lang voor we de koffers hadden, maar toen die er eenmaal waren en na een ritje van ca 30 min aangekomen in het hotel in de wijk Miraflores in Lima.

Water en zand

Ica, 2 september 2012.

Hallo luitjes in Nederland. Allereerst de groeten vanuit een inmiddels zonnig Peru. Vanmorgen vroeg op. Om 6 uur vertrok de bus uit een toen nog donker Lima. Eenmaal buiten de stad begon het langzaam lichter te worden en bleek een donker grjs wolkendek boven ons te hangen.

Boven en onder de grond

Nazca, 4 september 2012

Zit nu lekker bij het zwembad, met een temperatuurtje van iets boven de 30 C dit verslag te typen. Het is 16.15 uur plaatselijke tijd. We moeten nu hier nog een aantal uren doorbrengen, voordat we vannacht naar Arequipa rijden. We vertrekken hier iets na 9 uur.

De Witte Stad en El Misti

Arequipa, woensdag 5 september.

Zoals ik jullie gisteren al verteld zouden we in de avond met de nachtbus vertrekken naar Arequipa, De Witte Stad. Arequipa ligt ca 600 km zuidelijk van Nasca. Rond 10 uur zijn we vetrokken in een grote nachtbus. Redelijk tot goed geslapen in de bus.

Rond 8 uur waren we in het hotel. We konden nog niet inchecken, dus zijn de koffers in een vrije kamer opgeslagen. Vervolgens hebben we ontbijt in het hotel genomen.

pb 2012 09 05 0899 2Na het ontbijt met een tourbus een rondrit gemaakt door en om de stad. Verschillende stops gemaakt, bij een aantal mooie uitzichtpunten en bij de "Zoo". Hier waren o.a. een Alpaca en Lama's + nog twee soortgenoten te zien. En natuurlijk leid het dan door een winkeltjes met Alpaca wol. Het voelt zeer zacht is ook heel licht, echter wel behoorlijk prijzig.

Arequipa

Arequipa, donderdag 6 september.

Het is nu lokaal ca 17.30 u. Net terug uit de stad. Vanmorgen rond 6.30 heb ik het ontbijt genuttigd. Daarna mijn koffer even opnieuw geordend en even wat geinternet. Vandaag staat geheel tot onze eigen beschikking.

De groep gaat nog een toer doen naar enkele dingen, die mij iets minder interessant lijken. Ik kies ver voor om vandaag hier wat door het centrum te dwalen.

Top of the world

Puno, 8 september 2012, 21:35.

Hallo Luitjes,

Hier weer een berichtje van mijn kant. Gisteren in Chivay in het midden van het Andes gebergte hadden we even geen internet, vandaaar dus gisteren geen bericht.

PB 2012 09 07 1229 1Maar nu dan toch wel. Inmiddels aangekomen in Puno, in het zuidoosten van Peru, niet zo ver van de grens met Bolivia, waar we morgen heen gaan.

Maar eerst de dag van gisteren. Eigenlijk geen woorden voor. Schitterend gewoon. Rond 8.00 vertrokken uit Arequipa. Na het nodige drinken etc ingeslagen te hebben dan eindelijk echt het Andes-gebergte ingetrokken. Al snel klommen we van ca 2300 m naar een hoogte van meer dan 3000 meter. De omgeving lijkt redelijk vlak, de vegatatie is gras en kleine struikjes, maar als we verder stijgen richting de 4000 meter, wordt het alleen maar gras.

In La Paz

La Paz, 10 september 2012m 7.00 u.

Net van bed, na een goede nachtrust.

Gisteravond lukt het niet goed om erbinding te krijgen. Gisterochtend zijn we bij Puno naar de rieteilanden geweest. We waren al gewaarschuwd, maar inderdaad zeer toeristisch en een en al show. Neemt niet weg dat het toch apart is dat men op deze eilandjes woondje. Je voelde ook duidelik de deining.

Na wat boodschappen te hebben gehaald naar de grens met Bolivia gereden. Hier geen problemen ondervonden. Dporgereden naar La Paz. Onderweg een klein buitje gehad wat geen naam mocht hebben. La Pas een stad totaal met ca 3 mln inwoners. Vanaf de Alto Plano kregen we mooie blik op het centyrum van La Plaz, We waren door toen het net donker begon te worden. Prachtig mooi gezicht die lichtjes. Vandaag geen foto's verbinding is niet al te best. De stad is duidelijk minder schoon dan de Peruaanse steden die we tot nu toe hebben gezien.

Ik ga nu naar het ontbijt en misschien volgt vanavond nog een berichtje.