• Slider 07
  • Slider 05
  • Slider 06

Top of the world

Puno, 8 september 2012, 21:35.

Hallo Luitjes,

Hier weer een berichtje van mijn kant. Gisteren in Chivay in het midden van het Andes gebergte hadden we even geen internet, vandaaar dus gisteren geen bericht.

PB 2012 09 07 1229 1Maar nu dan toch wel. Inmiddels aangekomen in Puno, in het zuidoosten van Peru, niet zo ver van de grens met Bolivia, waar we morgen heen gaan.

Maar eerst de dag van gisteren. Eigenlijk geen woorden voor. Schitterend gewoon. Rond 8.00 vertrokken uit Arequipa. Na het nodige drinken etc ingeslagen te hebben dan eindelijk echt het Andes-gebergte ingetrokken. Al snel klommen we van ca 2300 m naar een hoogte van meer dan 3000 meter. De omgeving lijkt redelijk vlak, de vegatatie is gras en kleine struikjes, maar als we verder stijgen richting de 4000 meter, wordt het alleen maar gras.

Eigenlijk rijdt je continue over een grote hoogvlakte. Met in de verte de bergtoppen. Op de hoogte van ca 4000 meter zien we ook de eerste Veceuna's, een kleiner soortgenoot van de Lama's. We passeren en maken daar uiteraard een uitgebreide stop op ons hoogste punt van de reis: 4910 meter boven zeeniveau. We hebben uitzicht op een stuk of 6 vulkanen. waaronder El Miisti en Ampato. De andere namen heb ik even zo niet paraat. Het is een magnifiek gezicht. Te bedenken dat je zelf op 4910 m staat en in de verte nog bergtoppen ziet van 5980 (El Misti) en 6280meter (Ampato). Er waait een stevig windje en de temperatuur op de top is ca. 10-12 graden. Wel een strak blauwe lucht, maar dan ook echt blauw.

PB 2012 09 07 1254 1Na uitgebreid van het uitzicht te hebben genoten afgedaald naar ca 3600 meter en uitgekomen in Chivay. Hier de lunch genuttigd en doorgereden naar ons Hotel, ca 10 km buiten Chivay met een schitterend uitzicht op de Colca vallei. s'avonds nog naar een warmwaterbron geweest met mogelijkheid tot zwemmen. Had toch wat behoorlijke hoofdpijn dus niet gezwommen. Samen met enkele andere daar even rondgewandeld. Vervolgens terug naar het hotel.

PB 2012 09 07 1265 1PB 2012 09 07 1282 1

PB 2012 09 07 1366 1

Vandaag zijn we de Colca Canayon ingegaan. Of eigenlijk moet ik zeggen aan de rand ervan. Na circa 2 uur rijden kwamen we op het punt waar veel Condors te zien zijn. Dit zijn grote aaseters, met een spanwijdte van wel tot 3 meter. Eigenlijk vliegen ze nauwelijks maar zweven ze op de termiek van de lucht door de canyon. Eigenlijk vliegen ze niet eens zo ver van je af. Was echter een schitterend gezicht. Daarna teruggereden naar Chivay, waar we opnieuw hebben geluncht. Toen wachtte ons een lange rit naar Puno. ca 6 uur rijden. Onderweg wel een boeiend, maar ook wel een eentonig landschap. Geel gras en bergen. Onderweg bij een meer gestopt waar een aantal flamingo's waren. Deze ook redelijk op de foto kunnen zetten.

PB 2012 09 08 1522 1Vandaaag was het wel frisser, maar ja als je op een hoogte rijdt van ca 3800 - 4000 meter, is het niet warm. Rond 18.00 arriveerden we in Puno. Iets eerder dan verwacht. We zijn de stad ingegaan om te dineren en ben nu net terug. Weersverwachting voor morgen is ca 17 graden maar wel volop zon. Ook vandaag hadden we continue een volle zon. Wel enkele stapelwolkjes.

Morgen bezoeken we de rieteilanden van Punos, om vervolgens morgenmiddag door te reizen naar La Plaz, Bolivia. Het belooft nog een hele onderneming te worden de grensovergang. Enfin we wachten het af.

Tot nu, een geweldige reis. Schittterende natuur.

Volgende bericht zal dus uit Bolivia komen, houdt er echter rekening mee dat dan het tijdsverschil teruggebracht wordt van 7 naar 6 uur.

Groeten vanuit een inmiddels fris Puno.

PB 2012 09 08 1668 2

Een volwassen condor in haar zweefvlucht.

PB 2012 09 08 1722 1

De Colca Canayon, op deze plaats ca 1,2 km diep

PB 2012 09 08 1732 1

De Colca Valley, met haar terrassen.