• Slider 09
  • Slider 01
  • Slider 02

Zoutpret

Uyuni, 23 september 2012, 22:00 u.

Zo, wat een dag weer achter de rug. Het zoutmeer van Uyuni, 12.000 km2 zout. En dat je daar nog ook plezier kunt hebben.

PB 2012 09 12 2242 1Vanochtend rond 7.00 u op. Om half acht ontbijt. Daarna ben ik de stad hier eventjes ingegaan. De lolkale markt bezocht en een klein rondje rondgelopen. Rond half elf zijn we met een drietal Jeeps naar het zoutmeer gereden. Hier wordt door een tweetal dorpjes sozut geschraapt en op hoopjes gegooit. Nu moet het zout eerst uitdrogen. Na verloop van tijd wordt het op vrachtwagens geschept en naar de mensen thuis gebracht. Hier wordt het drogingsproces voortgezet. Als dit klaar s wordt er jodium toegevoegd en vervolgens verpakt en verkocht.

Daarna zijn we met de jeeps ca 60 km het meer opgereiden. Eindeloze witte vlakten glijden onder ons door. De zoutlaag is 2 - 5 meter dik. Na ca 60 km komen we aan bij een eiland. Hier nuttigen we een lunch wat door de chaffeurs en een kokkin is meegenomen. Na dit genuttigd te hebben maken we een rondwandeliing over eiland. Het is even klimmen en zeten, maar de uitzichten op de top maken het meer dan de moeite waard.

Daarna begint het fun-gedeelte. Door de witte vlakten verdwijnt de dieptewerking en mede hierdoor kun je de vreemdste foto's maken. Hier brengen we dan ook een aantal uurtjes met veel plezier mee door.

PB 2012 09 12 2260 1

PB 2012 09 12 2276 1Na uitgespeeld te zijn rijden we naar het "zouthotel". Een klein hotel wat geheel van zout gemaakt is en op het zoutmeer ligt. Hiervoor echter konden we ook zelf nog op zoek naar zoutkritstallen. Met onze handen in een gat in het ijskoude water op zoek naar kristallen. Helaas had ik geen geluik.

Vervolgens doorgereden naar het treinenkerkhof. Net buiten Uyuni liggen een aantal treinen en wagons te verroesten. We wachten hier tot de zon ondergaat. Daarna terug naar het hotel om het zout af te spoelen en te eten.

Morgen op weg naar Potosi.