• Slider 08
  • Slider 12
  • Slider 14

Afzien wordt beloond

Cusco, 22 september 2012, 9.30 u.

Zo, we zijn weer terug in Cusco. Gisteravond rond 10.45 u waren we weer in ons hotel in Cusco.

Afzien.

Donderdag om 6.20 werden we opgehaald met een busje wat ons in ca 1,5 uur bracht naar Ollatyatambo.. Hier zijn we op de boemeltrein gestapt, die ons naar ‘kilometer 104’ brengt. Hier zijn we uitgestapt en na een sanitaire stop begon de slopende wandeltocht.

PB 2012 09 20 3303 1Het pad is smal en oneffen, met regelmatig diverse “trap”treden erin. Sommige behoorlijk stijl en oneffen. Het blijft continue oppassen geblazen. We maken regelmatig een korte stop om weer even wat op adem te komen. We zijn rond 11.00 gestart met lopen en de zon brand volop. Daarbij lopen wij ook aan de zonzijde van de berg, dus de volle warmte. Er is weinig schaduw. Zweetdroppels stromen van onze hoofden. Devies is uiteraard veel water drinken. Daarbij komt ook nog dat we ons nu bevinden in de zgn. High-Jungle. Dus veel bos, meer water en dus een grotere luchtvochtigheid. Moedig lopen we door. De eerste 3 uur is het continue stijgen. Het pad niet breder dan 60 – 100 cm. Na ca 2,5 uur komen we aan bij een mooie waterval. Na de foto’s en een korte stop komen we even later aan bij een oud Inca-complex. Even verderop is een kampeerplek, waar ook de 4-daagse tocht overnacht. Hier nemen we onze lunch. Na deze genuttigd te hebben lopen we nog een kleine twee uur. PB 2012 09 20 3318 1Dan naderen we de Zonnepoort. Als we hier de hoek omgaan zien we in de verte ons doel liggen: Machu Picchu. Het is vandaag echter wel behoorlijk heiig, maar Machu Picchu is goed te zien. Na hiervan genoten te hebben dalen we af naar Machu Picchu..Hier kunnen we vanaf de bekendste plek de foto’s maken. Vervolgens gaan we met de bus naar het dorp onderaan de berg.

PB 2012 09 20 3323 1

Vanaf de Zonnepoort, zicht op Machu Picchu

PB 2012 09 20 3349 1

Einddoel bereikt: Machu Picchu!!

Machu Picchu.

De volgende ochtend staan we al vroeg op: 4.30 u. Om 5.15 u vertrekken we met de bus weer naar Machu Picchu. Reden: Bij zonsopgang, als de zon over de bergkam komt zou je prachtige uitzicht hebben op Machu Picchu. Echter de zonnegod is ons vandaag niet gunstig. Het is te bewolkt.

PB 2012 09 21 3359 1Onze gids leidt ons verder nog twee uur rond en vertelt over hetgeen we zien en wat de betekenis ervan was voor de inca’s. Dan zit zijn taak erop. We bedanken hem, en zijn verder vandaag vrij om te doen wat we willen. We lopen wat rond over het terrein, maken nog wat foto’s en maken nog een tochtje van ca 20 minuten naar een oude Inca-brug. De zon komt er langzamerhand wat meer door en wordt het behoorlijk warm. Overigens ligt Machu Picchu niet zo hoog. Slechts op 2400 meter hoogte. De omringende bergen zijn hoger. Maar door zijn bijzondere ligging, bovenop de bergkam is heel bijzonder. Rond 12.00 daal ik weer af en ga met de bus terug naar Aguacallientes. Helaas is hier verder niet zo veel te beleven. Allemaal dezelfde toeristische winkeltes, restaurantjes en hotels. Omdat onze trein terug naar Ollatyantambo pas om 19.00 gaat wordt het een lange, lange middag.

Eenmaal in Ollatyantambo, blijkt ons vervoer naar Cusco niet te zijn opgekomen. Dus dan maar een taxi, maar al snel lijkt deze niet zo betrouwbaar. Snelheidsmeter werkt niet, rechterbuitenspiegel kapot, gladde banden. Onderweg stop hij in Urabamba, om een snack te halen, en laat nog even 2 peruanen in de kofferbak, die ca 20 km verderop in de middle of nowhere weer uitstappen.

PB 2012 09 21 3403 1Eenmaal in Cusco, even na half elf, gaat hij er snel vandoor, voordat wij een bonnetje kunnen krijgen. Enfin we zijn verder goed aangekomen. Na eindelijk een warme douche snel onder de wol. En dus nu het verslag en enkele foto’s. Vandaag een vrije dag in Cusco en ook morgenochtend voordat we de terugtocht naar Nederland aanvaarden. Zal het reisschema later nog even plaatsen. Voor nu een goed weekend.